Miksi Tervensin kikherne?

1. Proteiini
Tervensin käyttämässä kikherneessä on runsaasti proteiinia, samaa luokkaa kuin lihassa. Kikherneen proteiini on ns. täydellistä (engl. complete protein). Tämä tarkoittaa, että kikherneestä saa riittävästi kaikkia välttämättömiä aminohappoja. [1]

2. Kuitu
Proteiinin lisäksi Tervensin kikherneestä löytyy myös runsaasti kuitua. Yli puolet kuidusta on sulamatonta, mikä edistää suoliston terveyttä. [2] Suositeltava kuidun päivittäinen saantimäärä on 25 – 35 g, [3] eli syömällä 100 g Tervens-pastoja pääsee jo lähes puoliväliin päivittäisestä minimistä.

3. Hiilihydraatit
Tervensin kikherneen hiilihydraatit ovat poikkeuksellisen hitaasti imeytyviä – ne imeytyvät jopa puolet hitaammin kuin bataatin hiilihydraatit. [4] Eli käytännössä: ei verensokeri-piikkiä, ei väsymystä isonkaan pasta-annoksen jälkeen, eikä nälkää heti ruokailun jälkeen.

4. Painonhallinta
Runsas proteiinin ja kuidun määrä tekevät kikherneestä erittäin tuhtia ja täyttävää – Tervensin pastaa on vaikea syödä kerralla liikaa. Täyttävyys ja hitaasti imeytyvät hiilihydraatit tekevät kikherneestä (ja Tervensin kikhernepastasta) loistavan työkalun painonhallintaan. Se on myös erinomainen pohja vegaaniselle aterialle. Proteiinin lisäksi Tervensin kikherneestä löytyy runsaasti kasviruokavaliolle tärkeitä rautaa, sinkkiä, fosforia ja B-vitamiineja. [5]

5. Nopeus
Tervensin kikhernepastan keittoaika on naurettavan lyhyt, fusilli valmistuu jopa kahdessa minuutissa. Sokerina pohjalla kikhernepasta myös maistuu hyvältä! Kysymys kuuluukin: miksi ei kikherne?